Kleine Wanderin im Kirkeler Wald

© Saarpfalz-Touristik, Eike Dubois

Toerisme en biosfeer

Informatie in eenvoudige taal

Toerisme en biosfeer

 

In het district Saar-Pfalz kun je veel leuke dingen doen. 

Er zijn veel wandel-paden. 

En veel fiets-paden. 

Er zijn uitstap-plekken, kunst-tentoonstellingen, musea, concerten met muziek en veel natuur.

 

Wie het district bezoekt, heeft tips nodig. 

De Toerist-Info helpt u. De Toerist-Info is in Blieskastel en in Homburg. 

De Toerist-Info legt uit waar u kunt overnachten. En deelt brochures uit.

De Toerist-Info in Blieskastel en in Homburg bieden stads-rondleidingen aan. 

De Toerist-Info heeft ook aanbod voor mensen die niet goed kunnen horen. 

Dat is een rondleiding die u met uw telefoon kunt doen. 

Er is de rondleiding ook in gebarentaal.

 

Op de Wintringer Hof bij Kleinblittersdorf is er een belevings-pad in Eenvoudige Taal. 

De Wintringer Hof is een bijzondere boerderij. Het is een bio-boerderij. Hier groeit gezond eten. 

Hier groeien fruit, groenten en graan. Hier leven kippen, varkens en koeien. 

Hier werken 150 mensen met en zonder beperking.

 

Op het belevings-pad ziet u de boerderij. 

Langs het pad staan borden met info en spellen. 

U mag het belevings-pad altijd lopen. 

Het belevings-pad is gratis. 

Wilt u meer weten over de Wintringer Hof? 

Wij geven ook graag boerderij-rondleidingen. Dan laten we u alles op de boerderij zien.

 

In het district is er veel natuur. 

Er zijn weilanden, bossen, beken en dieren. 

We moeten de natuur beschermen. 

Milieu-bescherming en klimaat-bescherming is een belangrijk onderwerp. 

Het district is UNESCO Biosfeer-Reservaat. De UNESCO is een bijzondere organisatie. UNESCO staat voor „United Nations Educational Scientific and Cultural Organization". 

Dat is Engelse taal. In de Nederlandse taal heet het „Organisatie van de Verenigde Naties voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur". 

De UNESCO houdt zich bezig met de onderwerpen onderwijs, wetenschap en cultuur.

 

Wat is het Biosfeer-Reservaat Bliesgau?

Het UNESCO Biosfeer-Reservaat Bliesgau is een Wereld-Cultuur-Erfgoed. 

Wereld-Cultuur-Erfgoed is de naam van een lijst. 

Op de lijst staan bijzondere plekken en bouw-werken. 

Deze plekken en bouw-werken moeten beschermd worden.

 

Het UNESCO Biosfeer-Reservaat is de naam voor een beschermings-gebied in het zuid-oosten van het Saarland. 

Het grenst aan Rheinland-Pfalz en aan de Franse regio Lotharingen.

Er zijn heuvels, fruit-weilanden, bossen en de rivier de Blies. 

Hier leven mensen, dieren en planten samen. 

Wij delen deze veelzijdige leef-ruimte. 

Wij willen de leef-ruimte voor iedereen beschermen. 

Wij moeten leren hoe dat het beste gaat. 

Dat is een taak van het Biosfeer-Reservaat Bliesgau.

Biosfeer: leef-ruimtes Reservaat: beschermings-gebied

 

Heeft u vragen?

Bel ons. Het telefoon-nummer is 0049 68 41  1 04 71 74

 

Het adres is: 

Saarpfalz-Touristik 

Paradeplatz 4 

66440 Blieskastel 

E-mail: touristik@saarpfalz-kreis.de