© Saarpfalz-Touristik, Manuela Meyer
Actief - Wandelen en fietsen
Ook in de deelstaat Saarland kunt u actief bezig zijn.
U kunt bijvoorbeeld:
Fietsen
Mountainbiken. Mountainbike spreek je als volgt uit: Maun-ten-beik. Een mountainbike is een speciale fiets. Met een mountainbike kunt u goed door het bos rijden.
Wandelen
Er zijn mooie routes voor een uitstapje.
Zo kunt u het prachtige landschap bewonderen.
In het Saarland zijn er veel fietspaden.
Sommige fietspaden lopen door naar andere landen.
Er zijn bijvoorbeeld deze fietspaden:
De Velo-Route Saar-Lor-Lux
Op de Velo-Route Saar-Lor-Lux fietst u door drie landen.
Dat zijn Duitsland,
Frankrijk en Luxemburg.
En u fietst langs de rivieren Saar,
Moezel en Sauer.
De Saar-Elzas-Tour
Bij de Saar-Elzas-Tour begint u in de stad Trier.
Vanuit de stad Trier fietst u
door het Saarland.
Het eindpunt van de Saar-Elzas-Tour is in de stad Straatsburg.
De Glan-Blies-fietsroute
De Glan-Blies-fietsroute begint in de stad Saargemünd.
Vervolgens fietst u door het Bliestal.
De Glan-Blies-fietsroute eindigt in de stad Staudern-Heim.
De Glan-Blies-fietsroute heeft een speciale onderscheiding gekregen.
Dat betekent:
De Glan-Blies-fietsroute is een bijzonder mooie fietsroute.
Maar u kunt in de deelstaat Saarland ook mountainbiken.
Een mountainbike is een speciale fiets.
Met de mountainbike kunt u goed in het bos rijden.
Of u rijdt over een weide.
In de deelstaat Saarland zijn 2 mountainbikeroutes bekend.
De mountainbikeroutes liggen in de plaatsen:
Sankt Wendel
Sankt Ingbert
De mountainbikeroute in Sankt Ingbert heet PUR.
Daar kunnen beginners en gevorderden met hun mountainbike rijden.
Maar er is ook een mountainbikeroute in de plaats Ottweiler.
Deze route is 2,5 kilometer lang.
Op de mountainbikeroute in Ottweiler rijdt u bijna
alleen maar de berg af.
En er zijn obstakels.
U moet met uw mountainbike om de obstakels heen rijden.
U kunt ook fietsen met een elektromotor huren.
Deze fietsen worden ook wel aangeduid als:
e-bike
pedelec
U kunt een pedelec huren.
En er zijn oplaadpunten voor de elektromotoren.
De oplaadpunten vindt u langs de fietspaden.
Met de pedelec kunt u tijdens het fietsen heerlijk ontspannen.
Maar ook in de deelstaat Saarland kunt u volop wandelen.
Er zijn:
langeafstandswandelroutes en
premiumwandelroutes.
Een voorbeeld van een langeafstandswandelroute is de Saar-Hunsrück-Steig.
De Saar-Hunsrück-Steig begint in het dorp Perl.
Het dorp Perl ligt aan de Moezel.
De Saar-Hunsrück-Steig loopt door het Nationaal Park
Hunsrück Hochwald.
In totaal is de Saar-Hunsrück-Steig 410 kilometer lang.
Op de Saar-Hunsrück-Steig ziet u de rivieren
Saar
Moezel
Nahe
Rijn
En kunt u genieten van de prachtige natuur.
Voorbeelden van Premium-wandelroutes zijn de 7 Saarland Tafel-tochten.
Premium betekent:
Iets is van hoge kwaliteit.
Een premiumwandelroute heeft een keurmerk.
Het keurmerk geeft aan:
Deze wandelroute is bijzonder mooi.
En deze wandelroutes zijn zeer goed bewegwijzerd.
Op een premiumwandelroute beleeft u veel natuur.
U ziet:
wilde beekjes
boomgaarden
beukenbossen
En op het Premiumwandelpad
kunt u heerlijk tot rust komen.
Omdat er geen lawaai is zoals in de stad.
De deelstaat Saarland heeft meer dan 60 Premiumwandelpaden.