© Saarpfalz Touristik, Manuela Meyer
Eten en drinken
De inwoners van het Saarland hechten veel waarde aan hun traditionele gerechten.
En de inwoners van het Saarland willen graag gerechten uit de regio serveren.
Daarom hebben verschillende bedrijven de krachten gebundeld.
Dat heet: Genuss Region Saarland.
Bijvoorbeeld:
Melkveehouders
Olijfolieproducenten
Slagers
Koks
Ze willen vooral in het Saarland traditionele gerechten bereiden.
En in het Saarland worden ook veel Franse gerechten bereid.
Omdat Frankrijk heel dichtbij ligt.
In de deelstaat Saarland zijn er ook heel veel sterrenchefs.
Een sterrenchef kookt erg goed.
Daarom krijgt hij een onderscheiding.
Die onderscheiding is de ster.
In Saarland zijn er 7 sterrenchefs.
De inwoners van het Saarland zijn trots op hun traditionele gerechten.
Bijvoorbeeld:
Dibbe-Labbes
Dibbe-Labbes zijn geraspte aardappelen.Na het raspen worden de aardappelen gebakken.
Gefillde
Gefillde zijn aardappelknoedels.De aardappelknoedels zijn gevuld met gehakt.
Soms wordt de traditionele keuken ook bereid met
Franse producten.
Bijvoorbeeld:
Gefillde met Crémant-Kraut
Crémant-Kraut is zuurkool met wijn.
De wijn heet Crémant.
Crème brûlée met verse geitenkaas
Crème brûlée spreek je zo uit: Krem Brülee
Crème brûlée is een dessert.
Het nationale gerecht van de Saarlanders is de Schwenker.
Het woord Schwenker heeft drie betekenissen:
Een Schwenker is gemarineerd vlees. Het gemarineerde vlees wordt op een grill bereid.
De grill wordt ook wel Schwenker genoemd. De grill heeft drie poten.
De persoon bij de grill wordt door de Saarlanders ook Schwenker genoemd. En het grillen van het vlees wordt ook wel schwenken genoemd.
Daarom zeggen de Saarlanders vaak:
De Schwenker schudt de Schwenker op de Schwenker.